Nerja – saker att göra för barn och vuxna!

21 maj, 2018

Nerja med barn

Nerja– vilken liten pärla! Staden ligger på spanska solkusten, ungefär fem mil från Malaga. Här kommer tips på 5 saker att göra i Nerja – för barn och vuxna.

Jogga, strosa och bada vid La Burriana

Den långa stranden med den vita sanden är en härlig plats för alla. Bada kan man såklart göra, men även ta en löptur eller en kaffe med bok i skuggan på någon av de många restaurangerna. Stranden är väldigt bred och nästan en kilometer lång och här och var finns klätterställningar. Här trivs både stora och små!

Nerja-door

Gå på marknad och köp nåt knäppt

Visst är det svettigt, men så roligt att gå på marknad. Frukt, gamla verktyg, kläder, smycken, prydnader och virkade dukar. Säg något som inte finns på en spansk marknad. På tisdagar kl. 10-14 är det marknad på Almijara II i Nerja.

Nerja-gubbar

Ta ett glas (eller en glass) vid Punta d’Europa

Här, på Europas balkong, hamnar du förr eller senare om du strosar i stadskärnan. Magisk utsikt och en bra plats för att spana på folk. Runt platsen finns gott om restauranger och barer och under högsäsong kan man se uppträdanden av olika slag.

Nerja

Sök svalka i en grotta

Nerjas berömda grottor (cuevas) var bebodda för ungefär 20 000 år sedan och i ett enormt underjordiskt rum finns världens största stalaktit (det är de som hänger. Det finns även stalagmiter). Om du är i Nerja de två sista veckorna i juli passa på – då hålls konserter i grottan. Biljetter kan köpas online eller på plats, de släpper in ett begränsat antal besökare varje halvtimme. Hitta dit: om du kör bil, åk mot den lilla byn Maro och sväng vänster i rondellen. Det finns även bussar från Nerja.

Nerja-kvall

Strosa i den gulliga staden

Nerja är otroligt gulligt. Gågatan Calle Hernando de Carabeo slingrar sig genom stan och det är såklart tjockt med turisterna, men det gör liksom inget. Husen är charmiga och vägen bjuder på havsglimtar och strålande utsikt. Här kan man handla kläder, smycken, väskor och förundras över allt onödigt som säljs. Eller så lämnar man kommersen och smiter in på någon av restaurangerna som vetter mot havet. Där kan man sitta på en terass och titta på allt det blå och känna vinden fläkta.

Nerja Turisterna

Så här tyckte vi om Nerja:

9-åringen: Jag tycker att Nerja var bra. Det fanns mysiga restauranger och vi såg några som gifte sig på stranden. Och vi såg roliga containers med ansikten på. Vi gick vilse i gränderna och det var jobbigt eftersom det var så varmt. Men sen kom vi fram och då åt vi på restaurang och det var mysigt. När vi skulle hem var det mörkt och helt buckligt på marken eftersom det låg stenar där. Vi hörde syrsor. Det var lite läskigt. Och sen … så gick vi till en kiosk och vi fick peka på godiset. Varje bit kostade ungefär en krona.

11-åringen: Jag tyckte om huset vi hyrde eftersom det var fräscht och snyggt inrett. Jag gillade poolen som fanns på området för att den var stor och härlig. Det var mysigt att ta stigen ner till stan. Vi åt på en väldigt fin restaurang och tittade ner på havet.

Pappan: Det var fint. Det är härligt att kusten byter karaktär och är annorlunda än stora delar av Costa del Sol. Nerja hänger ju på en klippa. Jag gillade att stan var liten och att det gick snabbt att få en överblick. Jag skulle gärna åka tillbaka.

Mamman:  Nerja är väldigt gulligt och gör nog de flesta nöjda eftersom det finns lite av varje. Både breda stränder och klippbad, ett bilfritt centrum med gulliga gränder, fantastisk utsikt, bra restauranger och en hel kust att upptäcka om man vill ha mer.

Categories: Nerja, SpanienTags:

Författare: Anna Kleinwichs Magnusson

Dela inlägget

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.