En resa full av missöden

25 mars, 2018

Gardasjön och Venedig

Vi kom över riktigt billiga flygbiljetter till Italien och jag tänkte att vi skulle klämma in en härlig semestervecka utan att tömma reskassan. Ett antal missöden gjorde att det istället blev en ganska dyr och motig resa till Venedig och Gardasjön.

Det började redan på väg till flygplatsen. Punka på ena däcket. Maken bytte i Formel 1-fart, men det hjälpte inte. Efter några hundra meter började motorn ryka ordentligt och vi fick överge bilen vid Älvsjö. Det blev taxi till Skavsta för 1500 spänn och ytterligare en nota för bärgning.

Byta däck

Däckbyte i mobilens sken. #nofilter.

Rätt adress, men fel stad

Vi landade i Bergamo sent på kvällen och hade bokat hotell i närheten av flygplatsen. I hyrbilen ställde vi in GPS:en, men den missförstod oss. Efter en timmes körning var vi framme vid rätt adress, men i fel stad.

Barnen hade somnat i baksätet och tur var det för istället för sköna hotellsängar möttes vi av en liten mörk gränd och en privatbostad. Inget hotell i sikte och för långt att köra tillbaka till det hotell vi bokat. Eftersom klockan var nära två på natten började jakten på rum – jag ringde på nattklockor på stans alla hotell. Fullt överallt och vi fick rådet att prova Verona.

Inte proper nog

I Verona hölls en stor konferens, så hotellen var fulla. Mina bekväma reskläder och rufsiga hår gjorde att jag inte ens blev insläppt på vissa hotell. Vid kl. 4 på morgonen hade barnen vaknat och bara ett hotell fanns kvar att prova. Jag fattade beslutet att ta med ett barn när jag knackade på. Det knepet funkade och den trötta nattportiern skakade fram ett rum för tre där vi fyra äntligen kunde få vila. Det blev dubbla hotellnotor och bara ett par timmars sömn den natten.

nattsvart

Den enda bild som finns från min vandring mellan hotellen mitt i natten.

Nota från polisen

Några veckor efter hemkomst fick vi brev från italienska polisen. Tydligen hade vi råkat köra in en bit på en gågata när vi snurrade runt och letade hotell i Verona. En poliskamera fångade oss och notan kom med posten. Biluthyrararen drog också pengar från kortet vid flera tillfällen – för att ha tagit emot brev från polisen vid två tillfällen och för att vi lämnat tillbaka bilen efter kl. 18 när vi skulle hem. Under det första dygnet förlorade vi mer än de slantar vi tjänat in på de billiga flygbiljetterna.

Andra motgångar under resan:

• Vi blev inlåsta i ett garage med bilen och kunde verkligen inte komma ut. Automaten åt upp biljetten när vi skulle betala och trots ett det fanns ett stort antal maskiner med möjlighet att ringa på hjälp fick vi inte kontakt med en enda levande människa på en hel timme. Vi ringde till företaget som ägde garaget och sökte av området på människor – ingen lycka. Trots att garaget var ganska välfyllt kom inte en själ för att hämta sin bil. Jag hade just hittat numret till polisen för att be om hjälp när ett sällskap kom och räddade oss genom att plocka ut en ny infartsbiljett och sträcka in den genom gallret.
  • Under våra två dagar i Bergamo spöregnade det konstant. Den första dagen trotsade vi vädret och gjorde stan. Andra dagen flydde vi till ett köpcenter. Trots det blev jag förälskad i Bergamo och hoppas få åka dit igen.
  • Vackra Garda var täckt i dis. Vi bodde på en fin resort precis vid sjön, men såg knappt vattnet på två dagar. Sedan klarnade det upp, men den leriga marken och kalla luften gjorde att Garda förlorade sin glans. Det bästa med stoppet här var att jag köpte med mig fina vinglas som jag förälskade mig i på en restaurang. Fortfarande absoluta favoriter hemma i köket.

Härligheterna blev film

Faktum är att resan också innehöll en hel del härligt. Här kan du se en film med godbitarna.

Författare: Anna Kleinwichs Magnusson

Dela inlägget

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.