Portixol i Palma

27 november, 2015

Portixol-hotell

Har du testat Hotel Portixol i Palma? Vi hade sedan länge hört talas om det svenskägda hotellet på Mallorca och under höstlovet fick vi chansen att åka dit, hela familjen. Så här tyckte vi:

Portixol – elegant designhotell med god smak

Utsidan av hotellbyggnaden skvallrar inte om vad som döljer sig där inne – en varm, gästvänlig och väldigt rofylld plats. Elegant, men inte vräkig. Hemtrevlig, men ändå långt ifrån hemma. Rummen är inredda så att man som nordbo direkt känner att – åh, här vill jag stanna. Inte övermöblerat, inte plottrigt, inte tillgjort. Lakanen är frasiga, sängarna breda, fönsterluckorna ger skugga. Badrummets gråa stenplattor och doften av citrus skapar spa-känsla och musiken som ligger framme som förslag vid cd:n maxar semesterkänslan.

Portixol-room

Portixol-terrace

När vi åker utomlands gör vi det främst för att upptäcka. Vi kuskar runt för att försöka förstå var vi hamnat och få en helhetsbild av staden eller området. Nu kändes det härligt att få stanna till en stund. Ligga stilla.

Portixols pool, restaurang och vårt rum var helt tillräckligt – att se barnen bada i den tomma bassängen, känna värmen från höstsolen och lyssna till sorlet av andra hotellgäster var så där avkopplande som man tänker sig att semestern ska vara.

Hotellbaren består av två mysiga rum med soffor och fåtöljer där det känns helt rätt att lägga undan telefonen och istället bläddra i tidning och sippa på ett glas bubbel. I vardagsrummet som ligger bredvid det lilla gymmet och spa-avdelningen finns LP-skivor och spelare för den som vill spisa musik. Uteserveringen vid poolen lockar hotellgäster och förbipasserande som äter lunch eller tar en kaffe.

Portixol-lunch

Kan man ta med barnen på designhotell?

Även om barn är välkomna på hotellet är Portixol inte ett ställe för vild lek i poolen och kull i korridorna. När vi hyssjat ungarna några gånger för mycket passade det därför att sticka iväg till stranden som ligger två minuter bort. Även där var badtempen helt ok i slutet av oktober och på kvällarna fylldes den lilla strandpromenaden av cyklande turister (cykel går att låna överallt i Palma, även precis utanför Portixol) och stora och små spanjorer på kvällspromenad. Flera mysiga restauranger, caféer och barer ligger där och vi hittade den italienska restaurangen A Tarantella som serverade mycket bra pizza och pasta – uppfriskande efter andra ställens överkokta försök.

“Portixol är det bästa hotellet jag har varit på. Jag tyckte mest om karamellerna i receptionen, poolen och kortet som var som en dörrnyckel.”
Leia 6 år

resa med barn palma portixol

Portixol-strand

Middagslyx för stora och små

Det enda som gjorde mig besviken i Palma var faktiskt maten. Jag hade hört om det internationella köket och om de mysiga krogarna, men på alldeles för många ställen möttes vi av turistmenyer, pizza och tafatta försök att härma det italienska köket. Tills vi kom till Portixol.

Den lilla barnmenyn med tre väl utvalda rätter gjorde våra barn lyckliga. Den vänliga personalen och den lugna stämningen i restaurangen gjorde att de höll sams och trivdes. Det är inte alltid så harmoniskt hemma i köket i Stockholm. Efter middagen kunde de ta hissen upp till rummet, krypa ner i fraset och kolla på film medan vår middag fortsatte. Mycket uppskattat av alla i familjen.

På menyn finns godsaker som tonfisk med edamame-bönor och wasabi-majonnäs, grillad lax med cocosris, lamb racks med paprika och mandel, vegetarisk hamburgare, grillad sparris, pimientos de Padrón ock klassiker som entrecote, club sandwich och caesar-sallad. Allt vi åt var gott.

Portixol-restaurang

Portixol-bar

“Att efter en sen middag landa på hotellrummet och mötas av uppfluffade täcken, nya vattenflaskor och en lapp med morgondagens väder ger ännu mer guldkant.”
Anna, 40 år

Portixol-Palma

Dricka kaffe och se barnen göra kullerbyttor

Och bäst av allt var frukosten. Frukter och färskpressade juicer av många slag, bacon och ägg, yoghurt, flingor, frön och bröd med fina pålägg. Även här – smakfullt utvalt och fräscht. Barnens ivriga lycka över buffén och alla dess möjligheter (som macka med jordgubbar och nutella eller croissant med ananas och jordnötssmör) gjorde mig lite nervös. Även om våra barn alltid bemöttes med leenden vill man liksom inte sabba andra gästers lugna frukoststund. När de små livliga var färdigätna kunde de gå ut och bada i poolen medan vi beställde in mer cappuccino och caffé cortado. DET var nästan det lyxigaste med hela vistelsen. Att sippa kaffe, småprata med mannen och se barnen göra kullerbyttor i vattnet.

frukost-portixol

Portixol-frukostbuffe

Portixol-pool

Hela familjen längtar tillbaka och hoppas kunna återvända snart igen!

Till Portixol Hotels webbplats. De har ofta riktigt bra erbjudanden!

Läs om annat vi gjorde under höstlovsresan till Palma.

Författare: Anna Kleinwichs Magnusson

Dela inlägget

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.